Sammanfattning av Hälsopedagogiksprovet
TACK Lovisa för att du gav oss din sammanfattning av sidorna inför provet!!! Håll till godo allihopa. Vill bara att ni observerar att detta är Lovisas personliga anteckningar som hon skrev före provet och alltså ingen garanti för vilka frågor som kommer.
Hälsa är olika för alla människor, beroende på hur man trivs med familjen, kompisar, skolan och fritidsaktiviteter.
HÄLSA ÄR ATT MAN MÅR BRA I BÅDE KROPP OCH SJÄL
Det finns olika sortes hälsa:
Fysisk hälsa: att kroppen mår bra och är frisk, att man rör på sig tillräckligt mycket. Det kan vara en promenad tre gånger i veckan, det viktiga är att det återkommer ofta.
Psykisk hälsa: att vara mentalt i balans, att man mår bra i själen, tex inte är deprimerad. Psykisk hälsa är nära social hälsa och emotionell hälsa.
Social hälsa: hur relationer med andra är och hur vi uppfattar vår omgivning och att vi känner oss som en del av vårt samhälle. Med andra ord, det handlar om att känna gemenskap och samhörighet.
Emotionell hälsa: hur vi upplever våra känslor, tex glädje, sorg, ilska och att hantera och uttrycka dessa känslor. Emotionella hälsan påverkar även vår förmåga att hantera stress, spänning och depression.
Andlig hälsa: att känna harmoni, tex genom religion, livsfilosofi. Man ska helt enkelt uppnå ett inre lugn.
Samhällsbetingad hälsa: hälsan är förknippad med det som omger oss, tex arbete, bostad
Bredbandseffekter: De olika delarna av hälsa påverkar varann
Livskvalitet: hur vi upplever vårt liv. Den är personlig och alla har olika livskvalitet, kan tex vara att laga mat, vara ute och gå i skogen eller att vara med familjen någonstans.
Livskvalitet är större än hälsa så hälsa ingår under livskvalitet.
Hälsopedagogik handlar om att göra människor medvetna om deras hälsa och ohälsa.
Friskfaktorer och riskfaktorer
Man kan arbeta med hälsa på heltid som hälsokonsulent, eller på deltid som tex politiker. Det finns också skyddsombud som jobbar med hälsa och hälsopedagoger.
Holistiskt synsätt: man ser hela människan och intresserar sig för hela, alltså man tittar på uppväxtmiljö, familj, utbildning för att se om man är frisk, man tittar inte bara på kroppsliga funktioner.
Ett hälsopedagogiskt arbetssätt:
* informerar
* vägleder
* motiverar
* utbildar
* analyserar
* utvärderar
Process
* information - sprida kunskaper om både hälsa och hälsorisker, hur man kan förbättra sin hälsa, dels vad en samhällsmedborgare kan förändra i samhället.
* motivation - fånga personens intresse och inre motivation för så att den vill förändra sitt beteende
* utbildning steg 1 - hur hans eller hennes beteende påverkar hälsan, få personen att träna in nya förhållningssätt och levnadsvanor.
* utbilning steg 2 - öka förståelsen om hur olika aktiviteter påverkar hälsan positivt
* miljö - få sin omgivning att hjälpa till och stötta de förändringar man är beredd att göra för sin hälsa
* utvärdering - utvärderar och bedömer hur det gått och fördjupa erfarenheter och kunskap man fått
Levnadsvanor
Kostvanor, motionsvanor, tobak och alkoholvanor, regelbundenhet
Inre motivation - man gör något för att man vill det själv
Yttre motivation - man gör det för att någon annan vill det & för att man kanske får en belöning
Maslows behovstrappa
Fysiska behov - äta, sova, dricka
Psykiska bhov - kärlek, trygghet
Sociala behov - kompisar, familj
Självförtroende
Självförverkligande
Motivera andra:
* Utgå från deltagarnas erfarenheter, kunskap, förväntningar och bakgrund och...
* ...engagera dig i det du ska lära ut
deltagarna ska även känna trygghet, koncentrera sig och känna att du planerat väl.
Lycka till!!