Studiebesök på förskoleklassen 17/9
Detta är mina (eves) anteckningar efter vad förskolläraren berättade för oss, anteckningarna rakt av inskrivna här på bloggen därför kan vissa grejer kanske vara lite oklara..., men skriv en kommentar i ett mail om det är något ni inte förstår så ska jag försöka förklara.
Viktigt att man förstår att barn är olika
Innan barnen börjar i förskoleklassen går förskoleklasspedagogerna ut i förskolorna och hälsar på barnen där.
De träffar barnen och är med i deras lek. Barnen kommer också till förskoleklassen och får se på film och provleka med leksakerna. Man har alltid överlämningssamtal med barnets förskolepedagog.
De har 46 barn uppdelade på 4 pedagoger
Lite aktiviteter på deras schema:
* Samling + frukt + upprop (barnen får träna att säga sina för-och efternamn och lära sig vad just för-och efternamn är för något)
* Högläsning i fyra grupper (nivågrupper efter ex. hur mycket man förstår av svenska språket, om man har svårt att koncentrera sig o.s.v)
* Biblioteksbesök/Arbetspass/Lek (de har bland annat 4 olika grupper som barnen är indelade i som är uppkallade efter de geometriska formerna cirkel, kvadrat, triangel och rektangel. Varför är förstås ganska självklart!)
* Rast & Lunch
* Utelek
* Gymnastik 1 gång i veckan (Mycket tid läggs ner på saker man kanske inte tänker på. Att barnen kanske för första gången ska duscha och byta om inför andra barn. Detta tränar man och lär dem att vika ihop sina kläder, lämna plats åt andra o.s.v. så att detta ska fungera i de högre klasserna sedan)
* Massage 2 ggr i veckan (Massagesagor)
* IUP & Portfolio
Finns en mening och ett behov med allt man gör
Dagarna är mellan 8.10 - 13.10
De jobbar inte så mycket med bokstäver utan istället med ljud så att barnen inte ska stirra sig blinda på hur ord stavas utan först lära sig hur de låter. Man lär genom ex. rim, ramsor, klapp och att ljuda bokstäver.
Pedagogen visade ett exempel med kapplastavar. En kapplastav var E och en K som man ljudade, när man satte ihop dem blev det E-K! Sedan kunde man lägga till kaplastaven L så att det blev L-E-K. Och fungerade det kunde man ta bort K, då blev det istället L-E.
Som sagt - frågor? Skriv en kommentar eller maila till [email protected]
Hellu! Har vi någon läxa nu i veckan? (v.39)