apu-uppgiften
Här, på Rebeccas beställning, kommer APU-uppgiften!
Uppgift ett: Skugga ett barn
Vad kan och hur är en typisk (den åldern du har praktik i)? Utveckla alla barn på samma sätt och följer samma mall inom olika utvecklingsområden? Beskriv vad du tycker är utmärkande just för en åldersgrupp. Fokusera på individens sociala kompetens med betoning på samspelet i grupp, vänskap och relationer. Se i din kursbok på s. 19 för fer områden för utveckling. (ange dessa+källan)
Uppgift två: Barns tankar om
Välj ut ett barn från din praktikplats som du vill samtala med. Du väljer fritt samtalsområde, målet med samtalet är dels att få träning i kommunikation, men även möjlighet till förståelse om hur barn tänker. Avslutningsvis ska du jämföra detta mot olika utvecklingsteorier (ange dessa+källan).
Uppgift tre: Analysdel
Vad påverkar utvecklingen hos ett barn? Använd din kursbok kapitel 2 för att lära dig mer om utvecklingen i ett helhetsperspektiv. Fundera okså vidare på hur andra faktorer som t.ex. media, samhällsutveckling, barnets tid i omsorg påverkar barnet. Du ska hänvisa till minst en utvecklingsteori.
VG & MVG-nivå: Diskutera också verksamhetens betydelse för barnets utveckling.
Förslag på tillvägagångssätt:
1. Bestäm och skriv ner ditt syfte med samtalet och observationen.
2. Informera personalen om ditt syfte med uppgiften. Betona barnets anonymitet.
3. Bygg upp en relation med barnet. (Delta i barnets lek, finnas till hands m.m)
4. Bestäm frågeteknik och observationstektnik. Läs i din kursbok på s. 181 samt ta del av personalens erfarenhet.
5. Genomförande
6. Utvärdering
- vad fick du veta genom att intervjua/observera barn
- vad kan denna kunskap leda till - för dig, barnet, personalen
- reflektera kring svarens tillförlitlighet
- relfektera kring dig själv som samtalspartner/observatör
7. Gör en koppling till bokens teorier.
Hoppas att det löser sig för dig nu, Becca. Och för er andra med såklart :) Om det är nått mer så skriv en kommentar eller maila till [email protected]
Uppgift ett: Skugga ett barn
Vad kan och hur är en typisk (den åldern du har praktik i)? Utveckla alla barn på samma sätt och följer samma mall inom olika utvecklingsområden? Beskriv vad du tycker är utmärkande just för en åldersgrupp. Fokusera på individens sociala kompetens med betoning på samspelet i grupp, vänskap och relationer. Se i din kursbok på s. 19 för fer områden för utveckling. (ange dessa+källan)
Uppgift två: Barns tankar om
Välj ut ett barn från din praktikplats som du vill samtala med. Du väljer fritt samtalsområde, målet med samtalet är dels att få träning i kommunikation, men även möjlighet till förståelse om hur barn tänker. Avslutningsvis ska du jämföra detta mot olika utvecklingsteorier (ange dessa+källan).
Uppgift tre: Analysdel
Vad påverkar utvecklingen hos ett barn? Använd din kursbok kapitel 2 för att lära dig mer om utvecklingen i ett helhetsperspektiv. Fundera okså vidare på hur andra faktorer som t.ex. media, samhällsutveckling, barnets tid i omsorg påverkar barnet. Du ska hänvisa till minst en utvecklingsteori.
VG & MVG-nivå: Diskutera också verksamhetens betydelse för barnets utveckling.
Förslag på tillvägagångssätt:
1. Bestäm och skriv ner ditt syfte med samtalet och observationen.
2. Informera personalen om ditt syfte med uppgiften. Betona barnets anonymitet.
3. Bygg upp en relation med barnet. (Delta i barnets lek, finnas till hands m.m)
4. Bestäm frågeteknik och observationstektnik. Läs i din kursbok på s. 181 samt ta del av personalens erfarenhet.
5. Genomförande
6. Utvärdering
- vad fick du veta genom att intervjua/observera barn
- vad kan denna kunskap leda till - för dig, barnet, personalen
- reflektera kring svarens tillförlitlighet
- relfektera kring dig själv som samtalspartner/observatör
7. Gör en koppling till bokens teorier.
Hoppas att det löser sig för dig nu, Becca. Och för er andra med såklart :) Om det är nått mer så skriv en kommentar eller maila till [email protected]
єשєlเภค ภאรtг๏๓V
Kommentarer
Trackback