Källhänvisning
Ex på en källhänvisning:
"Precis som Anna Bakker skriver i sin artikel "Pagpartys värld" i tidningen Pagonytt (nr 8 år 2010) så är det ganska svårt att............................".
Använd också utryck som:
"Bakker menar vidare att................"
Kom ihåg att alltid använda efternamnet på folk som skriver böcker eller artiklar om du ska skriva om dem. Antingen hela namnet eller efternamnet, aldrig bara förnamnet!!!
under construction
Och kolla in kommentarsfältet, är det inte väldigt Pago!?
Pago på er!!
naturkunskapsprov
här kommer en kort sammanfattning och kanske lite repetition:
Energi
-
Kärnenergi
-
elektrisk energi
-
värmeenergi
-
strålningsernergi
-
kemisk energi
-
rörelseenergi
-
lägesenergi
-
ljudenergi
100% energi ----> mindre än 100% energi i en annan form
Energi kan inte förstöras eller nyskapas,bara omvandlas från en form till en annan.
Den energi som vi tillför någonting omvandlas inte bara till den energiform vi önskar utan även till andra former.
Blir i slutändan alltid värmeenergi (tror jag:P)
Atmosfären och jordytan absorberar tillsammans två tredjedelar av den inkommande solstrålningen.
Ju längre från ekvatorn en plats ligger ju snedare faller solstrålningen in och
platsen får därför ta emot en mindre värmemängd.
Vid fotosyntesen omvandlas strålningsenergi till kemisk energi.
Jorden sänder ut lika mycket energi som den tar emot.
Solen sänder ut ultraviolett strålning, synligt ljus och värmestrålning.
När ämnen som finns i maten bryts ned till enkla beståndsdelar frigörs den kemiska energi. En del av den blir värme dirket för att hålla kroppstemperaturen medan en del först omvandlas till rörelseenergi.
I en bil omvandlas den kemiska energin i bränslet till rörelseenergi som driver bilen framåt och till värmeenergi i motorn, kylvattnet och avgaserna.
När bilfärden är slut har all kemisk energi i bränslet omvandlats till värme.
Av all världens energiförbrukning används ungefär 90% i industriländerna.
Då den används i industrier, uppvärmning av bostäder och transporter.
Anledningen till den stora energianvändningen i sverige är det kalla klimatet, avståndet till allt och de energikrävande industrierna.
För att mäta energi använder man enheterna joule, kilojoule och kilowattimmar
Flödesenergi (förnybara energikällor)
- Biobränsle
- vattenkraft
- vindkraft
- solenergi
- vågenergi
- geotermisk energi
- värmepumpar
- kärnkraft
- fossila bränslen
All energianvändning påverkar vår miljö,
störst påverkan har de icke-förnybara enrgikällorna.
De två största miljöeffektera:
- växthuseffekten -
-
- orsakas av koldioxid
- leder till att mindre värmestrålning lämnar jorden
- klimatet blir varmare
- djur-och växtliv förändras
- mer regn och oväder
- mer ökenspridning
- polarisarna smälter
- havet stiger och lägger läglänta landområden under vattenytan
- krig, svält, klimatflyktingar
- Försurning av miljön -
- orsakas av svavel innehållande kol och olja och bilavgaser
- regnet blir surt vilket leder till:
-sjöar, växter och många djur dör
-det blir frätskador på byggnade och statyer av sten, även betong och kalk..
-det blir rostskador på metaller
man måste även kalka sjöar och skogar
Lycka till!
GRATTIS EMILIE!!!
20 ÅR!!

Upps!
Lite kort om vecka 13
Tisdag: Salskrivning 8:15 - 11:15 i Samlingssalen, GLÖM INTE HÄFTET!!!!!!! Vi är där med EC & TEDT
Onsdag:
Torsdag: Maria fyller år, Samhällskunskapsprov om Massmedia. VI MÅSTE HA BESTÄMT TEMA TILL VÅRA PROJEKTARBETEN!!!!
Fredag: LEEEEDIGA!!!
Vecka 13
Mån: Raggmunk med stekt fläsk
Tis: Fisksoppa
Ons: Chicken nuggets med ris
Tor: Köttbullar, prinskorv och potatisgratäng
Vegetarisk
Mån: Raggmunk med lingon
Tis: Sparrissoppa
Ons: Ris med grönsakssås
Tor: Gourmetbullar, sojakorv och potatisgratäng
Muslimsk
Mån: Raggmunk med köttfärsröra
Tis: Fisksoppa
Ons: Chicken nuggets med ris
Tor: Nötbullar, kycklingkorv och potatisgratäng
Krya på er!
* Josefina
* Emma C
* Rebecca

v.12
Matsedel | Vecka 12 |
Standard | |
Måndag | Skånska äggakaka |
Tisdag | Fiskpinnar med potatismos |
Onsdag | Korvgryta med ris |
Torsdag | Köttfärslåda med vitkål |
Fredag | Schnitzel med klyftpotatis |
Vegetarisk | |
Måndag | Äggakaka |
Tisdag | Rotfruktsbiff med potatismos |
Onsdag | Korvgryta med ris |
Torsdag | Vitkålslåda med lingon |
Fredag | Schnitzel med klyftpotatis |
Muslimsk | |
Måndag | Äggakaka med kyckling |
Tisdag | Fiskpinnar med potatismos |
Onsdag | Korvgryta med ris |
Torsdag | Köttfärslåda med vitkål |
Fredag | Kycklingschnitzel med klyftpotatis |
Resultat headeromröstning

Som ni förstår blev det sommartema (även om disneyförslaget också gick igenom på ett vis). Den nya designen kommer snart, det måste bara bli liiiiite mer vårigt först.
Ha det pago!!
/E
BF08
OMRÖSTNING!!!
Här är några alternativ!!

Ni är alltså välkommna att komma med egna förslag.
RÖSTA NU :D !!!!!
/PagoEve
matsedel v.10
Matsedel | Vecka 10 |
Standard | |
Måndag | Fullkornspasta med köttfärssås |
Tisdag | Stekt sejfilé med äggsås och kokt potatis |
Onsdag | Vaggerydskorv med potatismos |
Torsdag | Rotfruktssoppa med fiberbrytbröd och ost |
Fredag | Honungsmarinerad skinkstek med gräddsås och kokt potatis |
Vegetarisk | |
Måndag | Fullkornspasta med chilisås |
Tisdag | Morotslåda med kokt potatis |
Onsdag | Sojakorv med potatismos |
Torsdag | Rotfruktssoppa med fiberbrytbröd och ost |
Fredag | Falafel med potatissallad |
Muslimsk | |
Måndag | Fullkornspasta med köttfärssås |
Tisdag | Stekt sejfilé med äggsås och kokt potatis |
Onsdag | Kycklingkorv med potatismos |
Torsdag | Rotfruktssoppa med fiberbrytbröd och ost |
Fredag | Chili Drumsticks med gräddsås och kokt potatis |
Välkommen Alexandra
/Pagobrudarna
extra tillägg till praktikuppgiften
- miljön -
/arv o. miljö
/media
/samhället
/barns tid i omsorg
Teorier
Kognitiva teorier - tänkande
psykoanalytiska teorier - personlighetsutv.
Interaktionistiska teorier - social, historisk, kulturell, ekonomisk och ekologisk påverkan.
Läs: s 17-18 i "Förskola, skola, fritidshem"
VG & MVG-nivå:
Verksamhetens betydelse för utvecklingen
back to school
jag tror att det är otroligt blandade känslor i klassen men jag hoppas att alla ser fram emot skolan på ett eller annat sätt.
Jag tycker iallfall att det ska bli kul att få träffa er.
Jag hoppas att ni haft bra APU-veckor och ett välutnyttjat lov!
jag är visserligen dålig på matte men om jag lyckats räkna rätt är det bara 19 skoldagar kvar till nästa lov!
Skönt va? nu kämpar vi!
Vi ses! /Anna
PROVKALENDER
15 mars - APU:rapportsinlämning
18 mars - inlämning av analys på Aktiekunskapen
25 mars - Teckenspråksprov på satstyper + ha/happ
1 april - Samhällskunskapsprov om Massmedia
19-20 april - Fullständig presentation om sig själv inför filmkamera på Teckenspråket
4 maj - Nationella i Engelska
18 maj - Teckenspråkstest, test på samtliga tecken
20 maj - Samhällskunskapsprov "Så styrs Sverige"
Det är de proven vi hittills har inplanerade, skriv in dem i era kalendrar. Vi uppdaterar listan när det dyker upp mer.
För att veta vad som händer på gympan, klicka på kategorin "Veckoplaneringar" och scrolla ner till Gympaplaneringen.
Pagopussar!!
apu-uppgiften
Uppgift ett: Skugga ett barn
Vad kan och hur är en typisk (den åldern du har praktik i)? Utveckla alla barn på samma sätt och följer samma mall inom olika utvecklingsområden? Beskriv vad du tycker är utmärkande just för en åldersgrupp. Fokusera på individens sociala kompetens med betoning på samspelet i grupp, vänskap och relationer. Se i din kursbok på s. 19 för fer områden för utveckling. (ange dessa+källan)
Uppgift två: Barns tankar om
Välj ut ett barn från din praktikplats som du vill samtala med. Du väljer fritt samtalsområde, målet med samtalet är dels att få träning i kommunikation, men även möjlighet till förståelse om hur barn tänker. Avslutningsvis ska du jämföra detta mot olika utvecklingsteorier (ange dessa+källan).
Uppgift tre: Analysdel
Vad påverkar utvecklingen hos ett barn? Använd din kursbok kapitel 2 för att lära dig mer om utvecklingen i ett helhetsperspektiv. Fundera okså vidare på hur andra faktorer som t.ex. media, samhällsutveckling, barnets tid i omsorg påverkar barnet. Du ska hänvisa till minst en utvecklingsteori.
VG & MVG-nivå: Diskutera också verksamhetens betydelse för barnets utveckling.
Förslag på tillvägagångssätt:
1. Bestäm och skriv ner ditt syfte med samtalet och observationen.
2. Informera personalen om ditt syfte med uppgiften. Betona barnets anonymitet.
3. Bygg upp en relation med barnet. (Delta i barnets lek, finnas till hands m.m)
4. Bestäm frågeteknik och observationstektnik. Läs i din kursbok på s. 181 samt ta del av personalens erfarenhet.
5. Genomförande
6. Utvärdering
- vad fick du veta genom att intervjua/observera barn
- vad kan denna kunskap leda till - för dig, barnet, personalen
- reflektera kring svarens tillförlitlighet
- relfektera kring dig själv som samtalspartner/observatör
7. Gör en koppling till bokens teorier.
Hoppas att det löser sig för dig nu, Becca. Och för er andra med såklart :) Om det är nått mer så skriv en kommentar eller maila till [email protected]