klassfotot och APU

Nu har det kommit, är ni nöjda? :)




Hur har er första dag på praktiken varit?
Känns det som att det kommer gå snabbt och vara roligt?

Sammanfattning av Hälsopedagogiksprovet

TACK Lovisa för att du gav oss din sammanfattning av sidorna inför provet!!! Håll till godo allihopa. Vill bara att ni observerar att detta är Lovisas personliga anteckningar som hon skrev före provet och alltså ingen garanti för vilka frågor som kommer.


 

Hälsa är olika för alla människor, beroende på hur man trivs med familjen, kompisar, skolan och fritidsaktiviteter.

HÄLSA ÄR ATT MAN MÅR BRA I BÅDE KROPP OCH SJÄL

Det finns olika sortes hälsa:
Fysisk hälsa:
att kroppen mår bra och är frisk, att man rör på sig tillräckligt mycket. Det kan vara en promenad tre gånger i veckan, det viktiga är att det återkommer ofta.
Psykisk hälsa: att vara mentalt i balans, att man mår bra i själen, tex inte är deprimerad. Psykisk hälsa är nära social hälsa och emotionell hälsa.
Social hälsa: hur relationer med andra är och hur vi uppfattar vår omgivning och att vi känner oss som en del av vårt samhälle. Med andra ord, det handlar om att känna gemenskap och samhörighet.
Emotionell hälsa: hur vi upplever våra känslor,
tex glädje, sorg, ilska och att hantera och uttrycka dessa känslor. Emotionella hälsan påverkar även vår förmåga att hantera stress, spänning och depression.
Andlig hälsa: att känna harmoni, tex genom religion, livsfilosofi. Man ska helt enkelt uppnå ett inre lugn.


Samhällsbetingad hälsa: hälsan är förknippad med det som  omger oss, tex arbete, bostad

Bredbandseffekter: De olika delarna av hälsa påverkar varann

Livskvalitet: hur vi upplever vårt liv. Den är personlig och alla har olika livskvalitet, kan tex vara att laga mat, vara ute och gå i skogen eller att vara med familjen någonstans.
Livskvalitet är större än hälsa så hälsa ingår under livskvalitet.


Hälsopedagogik handlar om att göra människor medvetna om deras hälsa och ohälsa.



Friskfaktorer och riskfaktorer



Man kan arbeta med hälsa på heltid som hälsokonsulent, eller på deltid som tex politiker. Det finns också skyddsombud som jobbar med hälsa och hälsopedagoger.

Holistiskt synsätt: man ser hela människan och intresserar sig för hela, alltså man tittar på uppväxtmiljö, familj, utbildning för att se om man är frisk, man tittar inte bara på kroppsliga funktioner.


Ett hälsopedagogiskt arbetssätt:
*
informerar
* vägleder
* motiverar
* utbildar
* analyserar
* utvärderar

Process
* information - sprida kunskaper om både hälsa och hälsorisker, hur man kan förbättra sin hälsa, dels vad en samhällsmedborgare kan förändra i samhället.
* motivation - fånga personens intresse och inre motivation för så att den vill förändra sitt beteende
* utbildning steg 1 - hur hans eller hennes beteende påverkar hälsan, få personen att träna in nya förhållningssätt och levnadsvanor.
* utbilning steg 2 - öka förståelsen om hur olika aktiviteter påverkar hälsan positivt

* miljö - få sin omgivning att hjälpa till och stötta de förändringar man är beredd att göra för sin hälsa
* utvärdering - utvärderar och bedömer hur det gått och fördjupa erfarenheter och kunskap man fått


Levnadsvanor
Kostvanor, motionsvanor, tobak och alkoholvanor, regelbundenhet

Inre motivation - man gör något för att man vill det själv
Yttre motivation - man gör det för att någon annan vill det & för att man kanske får en belöning


Maslows behovstrappa
Fysiska behov - äta, sova, dricka
Psykiska bhov - kärlek, trygghet
Sociala behov - kompisar, familj
Självförtroende
Självförverkligande


Motivera andra:
* Utgå från deltagarnas erfarenheter, kunskap, förväntningar och bakgrund och...
* ...engagera dig i det du ska lära ut

deltagarna ska även känna trygghet, koncentrera sig och känna att du planerat väl.




Lycka till!!

grattis lovisa!

Nu har vi en tuff vecka framför oss innan vi drar ut på praktik.
Men det fixar vi, vi är ju trots allt BF08!
Vill också passa på att säga Grattis till Lovisa som fyllde sina 17år igår :)





APU-uppg.

Hörde på FSF-en att vissa inte hade riktigt koll på APU-uppgiften så den lägger jag nu upp här! Håll till godo.

Kompetensinventering:

Hur såg dina erfarenheter ut från din första praktik?

Vad gjorde du bra, vad är svårt...?

Vilka egenskaper använde du dig av?

Minnesvärda ögonblick på praktiken.

Hur var dina möten med personalen och föräldrarna?

Nulägesanalys:

Vilka förväntningar har du inför denna praktik?

Hur vill du arbeta som förebild och ledare?

Vilka arbetssätt kommer du att prova denna gång?

Vilka kunskaper från skolan vill du arbeta med?

 

Mål:

Utifrån det du skrivit på kompetensinventeringen och i din nulägesanalys ska du sätta upp vilka mål du vill jobba med på praktiken. Målen ska kännas utmanande, tydliga och roliga att arbeta med.

 


v.39

Måndag: Muntligt prov för de som har FSF (sidorna 210-214, 269-270 + filmen)
Tisdag: Bokstaverings- och siffertest på TSP. Gympa - Långboll
Onsdag: Hälsopedagogiksprov
Torsdag:
Fredag:
Gympa


Matsedel v. 39

Matsedel Vecka 39
Standard  
Måndag Spagetti och köttfärssås
Tisdag Crispy panerad sej med remouladsås
Onsdag Pannbiff med lingon och gurka
Torsdag Chili drumsticks med ris och tomatsås
Fredag Schnitzel med stekt potatis
Vegetarisk  
Måndag Lin- och tomatsås med spagetti
Tisdag Svamp pyttipanna
Onsdag Potatisgratäng med spenat och ost
Torsdag Risotto
Fredag Vegetarisk schnitzel med ärtor
Muslimsk  
Måndag Spagetti och köttfärssås
Tisdag Crispy panerad sej med remouladsås
Onsdag Pannbiff med lingon och gurka
Torsdag Chili drumsticks med ris och tomatsås
Fredag Kycklingschnitzel med stekt potatis







Nu finns en ny kategori - "Matsedel" där ni kan hitta veckans mat.

Studiebesök på förskoleklassen 17/9

Detta är mina (eves) anteckningar efter vad förskolläraren berättade för oss, anteckningarna rakt av inskrivna här på bloggen därför kan vissa grejer kanske vara lite oklara..., men skriv en kommentar i ett mail om det är något ni inte förstår så ska jag försöka förklara.

 

Viktigt att man förstår att barn är olika

Innan barnen börjar i förskoleklassen går förskoleklasspedagogerna ut i förskolorna och hälsar på barnen där.
De träffar barnen och är med i deras lek. Barnen kommer också till förskoleklassen och får se på film och provleka med leksakerna. Man har alltid överlämningssamtal med barnets förskolepedagog.


De har 46 barn uppdelade på 4 pedagoger


Lite aktiviteter på deras schema:
* Samling + frukt + upprop (barnen får träna att säga sina för-och efternamn och lära sig vad just för-och efternamn är för något)
* Högläsning i fyra grupper (nivågrupper efter ex. hur mycket man förstår av svenska språket, om man har svårt att koncentrera sig o.s.v)
* Biblioteksbesök/Arbetspass/Lek (de har bland annat 4 olika grupper som barnen är indelade i som är uppkallade efter de geometriska formerna cirkel, kvadrat, triangel och rektangel. Varför är förstås ganska självklart!)
* Rast & Lunch
* Utelek
* Gymnastik 1 gång i veckan (Mycket tid läggs ner på saker man kanske inte tänker på. Att barnen kanske för första gången ska duscha och byta om inför andra barn. Detta tränar man och lär dem att vika ihop sina kläder, lämna plats åt andra o.s.v. så att detta ska fungera i de högre klasserna sedan)
* Massage 2 ggr i veckan (Massagesagor)
* IUP & Portfolio


Finns en mening och ett behov med allt man gör


Dagarna är mellan 8.10 - 13.10


De jobbar inte så mycket med bokstäver utan istället med ljud så att barnen inte ska stirra sig blinda på hur ord stavas utan först lära sig hur de låter. Man lär genom ex. rim, ramsor, klapp och att ljuda bokstäver.

Pedagogen visade ett exempel med kapplastavar. En kapplastav var E och en K som man ljudade, när man satte ihop dem blev det E-K! Sedan kunde man lägga till kaplastaven L så att det blev L-E-K. Och fungerade det kunde man ta bort K, då blev det istället L-E.


Som sagt - frågor? Skriv en kommentar eller maila till [email protected]



sjuklingar

...Anna & Camilla som är sjuka.



Ps. Marie - mina anteckningar från studiebesöket kommer upp ikväll/Eve.


Eddie 18år




Gärdestrajet

Yes, då har vi haft ett litet traj kära Bf-are! Kul att se så många ha så roligt :)
Paddla kanot och vandra i Hestras vackra omgivning är ju aldrig fel, även om man strandar ovanpå andra klasskompisars kanot ;D

För er som inte har riktigt koll kan jag avslöja att det imorgon är en torsdag - ha det bra tills dess och njut av livet!!
Pago på er!

Ps. Jag har inte målat kanoten själv ;D

Dagen

Yes, hallå alla BF-are!
Idag har vi haft en solig och go dag, vissa har haft det strålande, andra har varit trötta, vissa har mått lite dåligt och vissa kanske mest bara ville hem. Hur som haver är dagen över och nu väntar morgondagen, ett oskrivet blad :) Vi ska på Gärdestrajet imorgon, ut och gå på Isaberg och skogarna omkring, paddla kanot...det blir nog en riktigt bra dag!
Nej, jag har helt enkelt inget vettigt att säga, men ha en riktigt bra kväll. Någon som såg Idol? Vem tyckte ni var bäst?
Pago på er!


Vill du gästblogga på Pagoparty? Skriv ett inlägg i ett mail (det kan handla om precis vad du vill - skoldagen, tankar, tips, roliga historier, bildinlägg...you name it!) och skicka till [email protected] så lägger vi upp det här :)


FSFen 090914








Överlämningssamtal:

  • Allergi

  • Särskilda behov

  • Fakta/info – information om barnet som är nödvändiga/nyttiga för den nya pedagogen att veta om barnet. De saker föräldrarna inte vill att man ska berätta får man inte berätta.

  • Kultur – kanske inte får delta på högtider, får inte äta vissa saker.

  • Social kompetens

  • Motorik

  • Språk

  • Leken

  • Livssituation – alla barn har inte samma förutsättningar ekonomiskt & socialt.

Överlämningssamtal får inte bli skitsnack!! Man ska berätta sådant som är väsentligt.

 

Barn kan ha olika...

...kulturella skillnader

...uppbrott

sSe på saker med olika ögons

 

Sandro

  • vuxenvärld – bott med sina föräldrar & hjälpt till i pizzerian.

  • rädd för att börja förskoleklassen – det är något helt nytt.

  • myror i brallan och mycket frågor

  • måste lockas med utmaningar

 

Frida

  • gått på förskola i 5 år

  • längtar efter att få lära sig nya saker

  • måste lockas med nya utmaningar så att hon inte tröttnar

 

Axel

  • god språkutveckling

  • ville få kompisar och såg däremot fram emot att börja förskolan

  • lugn

 


v. 38

Måndag: Hälsopedagogik
Tisdag: Ingen gympa + Läxa i TSP - kunna skillnaderna på ha/ha inte & happ/hu + Svenska läxa - läsa texten "Ett anspråkslöst liv" i nya mörkgröna boken
Onsdag: GÄRDESTRAJET!!!
Torsdag: Eddie fyller 18 år, FSF - ska ha skrivit två st instuderingsfrågor. SISTA DAGEN ATT LÄMNA IN SIN APU-LAPP!!!
Fredag: Idrott


Sidorna till FSF-provet: 210-214 & 269-270


Svenskläxa

Läsläxa:
Texten "Ett anspråkslöst liv" s. 109-114
till tisdag

DEN VIKTIGA INFORMATION FINNS I INLÄGGET NEDAN!!!!!!!!!!

Hejsan

Idag är det många som saknas.

säger vi till alla er!!






HÄR KOMMER LITE VIKTIG INFORMATION!!!!
* Imorgon kommer inte Lena kunna ha idrottslektionen - tanken var därför att vi skulle ha beachvolley och jogging här MEN i och med att Kommunikationen är inställd så vill vi som inte har Svenska 2 inte sitta kvar i skolan för att ha enskild jogging därför låter Lena oss ta ansvaret att jogga hemma! 3-4 km.

*
tisdag är det heller ingen idrott eftersom det är friluftsdag med andra klassen.

* Onsdagen kommer alla till Naturkunskapen, därefter åker alla med buss 9.20 för friluftsdag med vandring och kanotpaddling. Klä er efter att gå i skog och mark & kläder efter väder.
Alla måste komma till Naturkunskapen av den anledningen att det kan komma ny information om friluftsdagen då.


liten planering

Torsdag: Pluggtid i biblioteket vanlig tid - fika kommer troligen finnas
Fredag: Idrott - Friidrott & Jogging


x)

Lärare: Varför tolkar du och jag saker olika Anna?

Anna: För att vi har olika kompetens.

 

Lärare: Vad är det som vi har större än killar?

Anna: Bröst!!

Lärare: Det får vi hoppas.

 

Lärare: Vad heter hon Cecilia...?

Anna: Poulsen?

Lärare: JA, Frode! (tacksam, imponerad röst)

 


roliga historier

Lärarinnan ställer frågor till barnen.
-Vad är det som har fyra ben, är brunt och lever i skogen?
-Älgen, svarar Elsa.
-Rätt tänkt, säger lärarinnan, men det kunde också vara ett rådjur.
-Vad är grönt och hoppar i gräset?
-Gräshoppa, svarar Ulla.
-Rätt tänkt, men det kunde vara en groda också.
Då ställer Gösta en fråga till lärarinnan.
-Vad är det som är stort och hårt när fröken stoppar det i munnen men litet och mjukt när den tas ut?
Lärarinnan ger Gösta en örfil, men han fortsätter.
-Rätt tänkt, men det kunde vara tuggummi också!


Ny kategori

Det har för övrigt kommit upp en ny kategori - "BF08-citat". Där ska vi samla alla sånna där klockrena saker som folk i klassen har sagt. Antar att följande är en stark kandidat till det dummaste hittills xD:
Eddie förra terminen: När går halv 2-bussen till Anderstorp?

Ja, har ni fler citat?!
Maila dem genast till [email protected] så alla kan få glädjas åt dem :)


Många sjuka


Krya på er alla ni som varit hemma från skolan idag eller åkte hem under dagen!!

skratta

Visst är det viktigt att skratta, denna kvinnan kan då sin sak. lär er av henne :)




Dagen börja med idrott.. uppfriskande :)

GODAFTON BF08!

HALLÅJA :D
här vart det dåligt uppdaterat.. illailla.
Ingen som har något roligt att dela med sig av?

Imorgon börjar idol (tror jag) det missar ni väl inte?
Vi har teckenspråksläxa tills imorgon också, en riktig baddare, men det fixar vi galant :)
Jag önskar er alla goda vänner en alldeles förträffligt trevlig vecka.


/ Anna Bakker - the icecreamgirl

Anteckningar

Naturkunskap
Spelregler/systemvillkor för jorden 090902
1) Ingenting försvinner - allting finns kvar. All materia finns kvar. Vi har alltid lika många atomer på jorden. De byter bara plats.

2) Allt levande finns/ingår i olika kretslopp. För att få ordning på all materia som är utspridd krävs energi (ungefär som att det krävs energi för att städa sitt rum).

Olika kretslopp:
- Vattnets kretslopp = Vatten i havet -> dunstar som vattenånga när det är varmt -> bildar moln i den kallare luften -> molnen kyls ner allt eftersom de stiger -> vattendropparna blir till regn och regnar ner på jorden igen.

Till nästa vecka ska vi tänka ut vad det finns för fler kretslopp.


Hälsopedagogik
Vi gick igenom powerpointen som ni hittar på http://fronter.com/ggv i Hälsopedagogiks-rummet. Vi pratade också om att ca 85% av människorna i Sverige är fysiskt understimulerade och att läkare numera skriver ut motion på recept ibland istället för piller.

Vi kollade också på en bild som ni hittar på sidan 26, den diskuterade vi lite omkring

Om ni vill läsa om sådant vi gick igenom, läs på s. 20-26 och 29-31


 

 Ha det bra
Pago på er!


Pluggtid!!

Imorgon mellan kl. 09.20 -12.25 (med undantag för lunch) blir det pluggtid igen i biblioteket för dem som vill. Antingen snackar ni ihop oss med t.ex. Eve eller Anna så ni vet vart vi går elr så får ni leta :)
Varmt välkomna, lite frukt eller fika kommer dyka upp också!
Pago på er!
/A&E

liten parantes

Hej, jag har tagit lite anteckningar från Naturkunskapen och Hälsopedagogiken som jag kommer lägga upp här typ imorgon, för de som missade lektionen/inte kände sig så närvarande/behöver en uppdatering.
/Eve

V. 36

Yes, här kommer veckan - det vi vet hittills, fyller kanske på senare.
Måndag: har redan vart :P
Tisdag: Färgerna + siffror på teckenspråk + Baseball på gympan
Onsdag: Naturkunskapen + Kommunikation + Skolfoto 9:45
Torsdag:
FSF-uppgifterna för oss som går Pedagogisk inriktning
Fredag: Friidrott på gympan

Pago på er!

vi tänker på er

Det är många som har det tufft just nu och vi beundrar den styrka och omtanke som finns i vår klass.
fortsätta kämpa BF08, ni är så otroligt värdefulla!





RSS 2.0