Källhänvisning

Så, hoppas det går bra nu!

Ex på en källhänvisning:

"Precis som Anna Bakker skriver i sin artikel "Pagpartys värld" i tidningen Pagonytt (nr 8 år 2010) så är det ganska svårt att............................".


Använd också utryck som:

"Bakker menar vidare att................"

Kom ihåg att alltid använda efternamnet på folk som skriver böcker eller artiklar om du ska skriva om dem. Antingen hela namnet eller efternamnet, aldrig bara förnamnet!!!

under construction

Bloggen befinner sig under omdesign, så det kanske är lite rörigt just nu, men nu ser ni i alla fall vår nya somriga header :D

Och kolla in kommentarsfältet, är det inte väldigt Pago!?


Pago på er!!

naturkunskapsprov

läs sida 52-77

här kommer en kort sammanfattning och kanske lite repetition:

Energi

 

  • Kärnenergi 

  • elektrisk energi

  • värmeenergi

  • strålningsernergi

  • kemisk energi

  • rörelseenergi

  • lägesenergi

  • ljudenergi



    100% energi ----> mindre än 100% energi i en annan form


    Energi kan inte förstöras eller nyskapas,bara omvandlas från en form till en annan.

    Den energi som vi tillför någonting omvandlas inte bara till den energiform vi önskar utan även till andra former.
    Blir i slutändan alltid värmeenergi
    (tror jag:P)

 

Atmosfären och jordytan absorberar tillsammans två tredjedelar av den inkommande solstrålningen.

 

Ju längre från ekvatorn en plats ligger ju snedare faller solstrålningen in och

platsen får därför ta emot en mindre värmemängd.

 

Vid fotosyntesen omvandlas strålningsenergi till kemisk energi.

 

 

Jorden sänder ut lika mycket energi som den tar emot.

 

Solen sänder ut ultraviolett strålning, synligt ljus och värmestrålning.

 

 

När ämnen som finns i maten bryts ned till enkla beståndsdelar frigörs den kemiska energi. En del av den blir värme dirket för att hålla kroppstemperaturen medan en del först omvandlas till rörelseenergi.

 

I en bil omvandlas den kemiska energin i bränslet till rörelseenergi som driver bilen framåt och till värmeenergi i motorn, kylvattnet och avgaserna.
När bilfärden är slut har all kemisk energi i bränslet omvandlats till värme.

 

Av all världens energiförbrukning används ungefär 90% i industriländerna.
Då den används i industrier, uppvärmning av bostäder och transporter.

 

Anledningen till den stora energianvändningen i sverige är det kalla klimatet, avståndet till allt och de energikrävande industrierna.

 

För att mäta energi använder man enheterna joule, kilojoule och kilowattimmar

 

Flödesenergi (förnybara energikällor)
  • Biobränsle
  • vattenkraft
  • vindkraft
  • solenergi
  • vågenergi
  • geotermisk energi
  • värmepumpar

Kapitalenergi (icke-förnybara energikällor)
  • kärnkraft
  • fossila bränslen
För-och nackdelar får ni läsa på om i boken eller i häftet!


FÖRSURNING

All energianvändning påverkar vår miljö,
störst påverkan har de icke-förnybara enrgikällorna.

De två största miljöeffektera:
  • växthuseffekten -
    • orsakas av koldioxid
    • leder till att mindre värmestrålning lämnar jorden
    • klimatet blir varmare
    • djur-och växtliv förändras
    • mer regn och oväder
    • mer ökenspridning
    • polarisarna smälter
    • havet stiger och lägger läglänta landområden under vattenytan
    • krig, svält, klimatflyktingar
  • Försurning av miljön  -
    • orsakas av svavel innehållande kol och olja och bilavgaser
    • regnet blir surt vilket leder till:
      -sjöar, växter och många djur dör
      -det blir frätskador på byggnade och statyer av sten, även betong och kalk..
      -det blir rostskador på metaller
för att avhjälpa försurning måste utsläpp från bilar och fabriker minska.
man måste även kalka sjöar och skogar

Lycka till!

GRATTIS EMILIE!!!

GRATTIS EMILIE!!!
20 ÅR!!

Upps!

Beklagar felet, åtgärdat nu!

/Eve

Lite kort om vecka 13

Måndag: Naturkunskapsprov
Tisdag: Salskrivning 8:15 - 11:15 i Samlingssalen, GLÖM INTE HÄFTET!!!!!!! Vi är där med EC & TEDT
Onsdag:
Torsdag:
Maria fyller år, Samhällskunskapsprov om Massmedia. VI MÅSTE HA BESTÄMT TEMA TILL VÅRA PROJEKTARBETEN!!!!
Fredag: LEEEEDIGA!!!

Vecka 13

Mån: Raggmunk med stekt fläsk
Tis: Fisksoppa
Ons: Chicken nuggets med ris
Tor: Köttbullar, prinskorv och potatisgratäng

Vegetarisk
Mån: Raggmunk med lingon
Tis: Sparrissoppa
Ons: Ris med grönsakssås
Tor: Gourmetbullar, sojakorv och potatisgratäng

Muslimsk
Mån: Raggmunk med köttfärsröra
Tis: Fisksoppa
Ons: Chicken nuggets med ris
Tor: Nötbullar, kycklingkorv och potatisgratäng

Krya på er!

Krya på er säger vi till:
* Josefina
* Emma C
* Rebecca


v.12

Matsedel Vecka 12
Standard
Måndag Skånska äggakaka
Tisdag Fiskpinnar med potatismos
Onsdag Korvgryta med ris
Torsdag Köttfärslåda med vitkål
Fredag Schnitzel med klyftpotatis
Vegetarisk
Måndag Äggakaka
Tisdag Rotfruktsbiff med potatismos
Onsdag Korvgryta med ris
Torsdag Vitkålslåda med lingon
Fredag Schnitzel med klyftpotatis
Muslimsk
Måndag Äggakaka med kyckling
Tisdag Fiskpinnar med potatismos
Onsdag Korvgryta med ris
Torsdag Köttfärslåda med vitkål
Fredag Kycklingschnitzel med klyftpotatis

Resultat headeromröstning



Som ni förstår blev det sommartema (även om disneyförslaget också gick igenom på ett vis). Den nya designen kommer snart, det måste bara bli liiiiite mer vårigt först.
Ha det pago!!

/E

BF08




















OMRÖSTNING!!!

Hej, nu vill jag att ni alla i klassen tar ett lilla prydliga ansvar och lägger en röst på vilket tema ni tycker att nästa header jag ska göra, ska ha.

Här är några alternativ!!

Ni är alltså välkommna att komma med egna förslag.




RÖSTA NU :D !!!!!
/PagoEve

matsedel v.10

Matsedel Vecka 10
Standard
Måndag Fullkornspasta med köttfärssås
Tisdag Stekt sejfilé med äggsås och kokt potatis
Onsdag Vaggerydskorv med potatismos
Torsdag Rotfruktssoppa med fiberbrytbröd och ost
Fredag Honungsmarinerad skinkstek med gräddsås och kokt potatis
Vegetarisk
Måndag Fullkornspasta med chilisås
Tisdag Morotslåda med kokt potatis
Onsdag Sojakorv med potatismos
Torsdag Rotfruktssoppa med fiberbrytbröd och ost
Fredag Falafel med potatissallad
Muslimsk
Måndag Fullkornspasta med köttfärssås
Tisdag Stekt sejfilé med äggsås och kokt potatis
Onsdag Kycklingkorv med potatismos
Torsdag Rotfruktssoppa med fiberbrytbröd och ost
Fredag Chili Drumsticks med gräddsås och kokt potatis

Välkommen Alexandra

Vi vill välkomna vår nya klasskompis Alexandra till vår klass, och hit till vår finfina klassblogg. Här kan du hitta det mesta som händer oss :) Lägg gärna hit en kommentar med när du fyller år så vi kan komma ihåg att lägga upp en grattishälsning då!

/Pagobrudarna

extra tillägg till praktikuppgiften

Vad påverkar utvecklingen hos ett barn?                       
- miljön -
/arv o. miljö
/media
/samhället
/barns tid i omsorg

Teorier
Kognitiva teorier - tänkande
psykoanalytiska teorier - personlighetsutv.
Interaktionistiska teorier - social, historisk, kulturell, ekonomisk och ekologisk påverkan.


Läs: s 17-18 i "Förskola, skola, fritidshem"

VG & MVG-nivå:
Verksamhetens betydelse för utvecklingen

back to school

imorgon börjar det igen!
jag tror att det är otroligt blandade känslor i klassen men jag hoppas att alla ser fram emot skolan på ett eller annat sätt.
Jag tycker iallfall att det ska bli kul att få träffa er.
Jag hoppas att ni haft bra APU-veckor och ett välutnyttjat lov!

jag är visserligen dålig på matte men om jag lyckats räkna rätt är det bara 19 skoldagar kvar till nästa lov!
Skönt va? nu kämpar vi!

Vi ses!  /Anna

PROVKALENDER

Mikaela ville ha uppdatering om de prov som kommer, så här är de :)



15 mars - APU:rapportsinlämning

18 mars - inlämning av analys på Aktiekunskapen

25 mars - Teckenspråksprov på satstyper + ha/happ

1 april - Samhällskunskapsprov om Massmedia

19-20 april - Fullständig presentation om sig själv inför filmkamera på Teckenspråket

4 maj - Nationella i Engelska

18 maj - Teckenspråkstest, test på samtliga tecken

20 maj - Samhällskunskapsprov "Så styrs Sverige"






Det är de proven vi hittills har inplanerade, skriv in dem i era kalendrar. Vi uppdaterar listan när det dyker upp mer.


För att veta vad som händer på gympan, klicka på kategorin "Veckoplaneringar" och scrolla ner till Gympaplaneringen.


Pagopussar!!

apu-uppgiften

Här, på Rebeccas beställning, kommer APU-uppgiften! 

Uppgift ett: Skugga ett barn
Vad kan och hur är en typisk (den åldern du har praktik i)? Utveckla alla barn på samma sätt och följer samma mall inom olika utvecklingsområden? Beskriv vad du tycker är utmärkande just för en åldersgrupp. Fokusera på individens sociala kompetens med betoning på samspelet i grupp, vänskap och relationer. Se i din kursbok på s. 19 för fer områden för utveckling. (ange dessa+källan)

Uppgift två: Barns tankar om
Välj ut ett barn från din praktikplats som du vill samtala med. Du väljer fritt samtalsområde, målet med samtalet är dels att få träning i kommunikation, men även möjlighet till förståelse om hur barn tänker. Avslutningsvis ska du jämföra detta mot olika utvecklingsteorier (ange dessa+källan).

Uppgift tre: Analysdel
Vad påverkar utvecklingen hos ett barn? Använd din kursbok kapitel 2 för att lära dig mer om utvecklingen i ett helhetsperspektiv. Fundera okså vidare på hur andra faktorer som t.ex. media, samhällsutveckling, barnets tid i omsorg påverkar barnet. Du ska hänvisa till minst en utvecklingsteori.
VG & MVG-nivå: Diskutera också verksamhetens betydelse för barnets utveckling.




Förslag på tillvägagångssätt:
1. Bestäm och skriv ner ditt syfte med samtalet och observationen.

2. Informera personalen om ditt syfte med uppgiften. Betona barnets anonymitet.

3. Bygg upp en relation med barnet. (Delta i barnets lek, finnas till hands m.m)

4. Bestäm frågeteknik och observationstektnik. Läs i din kursbok på s. 181 samt ta del av personalens erfarenhet.




5. Genomförande


6. Utvärdering
- vad fick du veta genom att intervjua/observera barn
- vad kan denna kunskap leda till - för dig, barnet, personalen
- reflektera kring svarens tillförlitlighet
- relfektera kring dig själv som samtalspartner/observatör

7. Gör en koppling till bokens teorier.




Hoppas att det löser sig för dig nu, Becca. Och för er andra med såklart :) Om det är nått mer så skriv en kommentar eller maila till [email protected]
єשєlเภค ภאรtг๏๓V

RSS 2.0